Al bijna 7 jaar staat BuyerSide jaarlijks tal van klanten-investeerders bij. Ons doel: u helpen om het ideale pand te vinden dat aan uw criteria voldoet. Wij bieden u niet enkel panden aan die te koop staan, maar onze experts zorgen voor begeleiding van A tot Z. Zo zult u een pand vinden om in te investeren, maar heeft u ook de zekerheid dat ieder probleem dat zich bij een aankoop kan voordoen vermeden of opgelost zal worden. Zoals het geval was bij deze klant die op zoek was naar een opbrengsteigendom in Brussel.
Een gebouw in handen van een GVV
Deze Franse klant met een budget van 2 à 3 miljoen was op zoek naar een interessante investering en deed een beroep op BuyerSide om hem te helpen bij zijn zoektocht naar een opbrengsteigendom. Na meerdere bezoeken hebben wij een pand gevonden dat niet op de huizenmarkt aangeboden werd en ideaal voor deze klant leek te zijn. Het gaat om een opbrengsteigendom in handen van een Belgische Gereglementeerde Vastgoedvennootschap (GVV). Het gebouw ligt in Sint-Gillis en telt 12 eenheden, waarvan 9 appartementen, 2 kantoren en een handelspand op de gelijkvloerse verdieping. Dankzij onze bevoorrechten contacten met deze GVV hebben wij eenvoudig de eerste gesprekken kunnen aanvatten in het kader van een eventuele verkoop van het pand.
Lange onderhandelingen
Al snel hebben wij bij onze analyse vastgesteld dat er twee stedenbouwkundige overtredingen aan het pand waren. Wij hebben dan de onderhandelingen met de koper aangevat opdat hij de overtredingen op eigen kosten zou regulariseren. Na maandenlange gesprekken kon een groot deel van de overtreding geregulariseerd worden alvorens de authentieke akte verleden werd. Het overige deel zal eveneens na de akte door de verkoper in orde gebracht worden. Om onze klant te beschermen en de tenuitvoerlegging van de verplichtingen van de verkoper te garanderen, hebben wij de consignatie van een deel van de verkoopprijs bij de notaris kunnen verkrijgen tot op het moment dat alles op stedenbouwkundig vlak geregulariseerd is en er een gunstig advies verleend wordt door de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp.
Bijkomende risico’s
In tijden van een gezondheidscrisis en in het licht van de moeilijkheden waar handelaars mee te maken hebben, was het voor ons van wezenlijk belang om onze klant maximaal te beschermen tegen het risico op onbetaalde commerciële huurgelden voor de komende maanden. Dankzij onze expertise en onze overtuigingskracht zijn wij erin geslaagd om een akkoord te vinden met de verkoper. Hij zal namelijk 6 maanden commerciële huur aan de koper garanderen. Ten slotte kon de ondertekening van de authentieke akte probleemloos verlopen en werden de termijnen gerespecteerd opdat onze klant de tijd zou hebben om zijn bancaire lening te laten goedkeuren. Alle partijen zijn zeer gelukkig met hoe deze transactie is afgerond kunnen worden. Onze klant schreef ons immers het volgende: “Ik wil jullie heel hard bedanken voor jullie begeleiding. Ik vind dat jullie erg pragmatisch en proactief te werk zijn gegaan en het stelde mij op heel wat vlakken gerust voor iemand zoals ik die geen specialist is.”
Tal van moeilijkheden overwonnen
Voor deze aankoop hebben wij ieder mogelijk risico moet identificeren en tal van gesprekken moeten voeren met beide partijen om deze risico’s van de baan te helpen of in te perken. Onze experts hebben de moed nooit laten zakken en hebben geen seconde geaarzeld om rechtstreeks met de gemeente in gesprek te treden om duidelijke antwoorden te krijgen in het dossier. Het belangrijkste voor ons, als vastgoedadviseurs van de koper, was namelijk om te analyseren of alle financiële parameters van de transactie al dan niet de moeite waard waren.